实验室课程

实验语音学Experimental phonetics

通过本课程学习,可以掌握基础理论知识与实验技能,进行语音实验与数据分析,期末撰写一篇专业的语音实验报告。同时还包括各种语音仪器设备的介绍及应用,采用课堂教学与实验教学相结合的方式,开发学生的实验动手能力。


实验语音学方法论Experimental methods on phonetics

This course is designed with a practical goal: to train students in the techniques of experimental phonetic in order to prepare them for more advance research in phonetics and phonology within linguistics, speech technology, communication disorder, and language acquisition. It will provide the student with hands-on experience in methods of experimental phonetic research, including audio recording, acoustic speech database construction, recording and interpreting speech air flow and pressure, static palatography, and the design of perception tests. In addition, students receive training in writing up experimental results for publication.


语言发音感知的解剖生理机制(Anatomy and Physiology of Speech Mechanism)

Thiscourse will introduce basic speech anatomy, physiology and function, current methods and measurement tools, and hot theoretical issues in speech production, perception, and communication disorders relating to language cognition. Side topics may include: field and clinical applications, articulatory speech synthesis, and the interaction of articulation with perception.


语音学(Phonetics)

通过本课程学习,能初步掌握语音学各方面的基础理论知识,熟练掌握国际音标(IPA),初步读懂各类语图,并能操作完成基本的语音实验项目。


语音学与音系学概论(Introduction to Phonetics and Phonology)

The aim of the course is to provide the student with the practical skills and the conceptual framework to do further work in phonetics and phonology, especially as this involves sound change, speech perception, and psycholinguistics of phonology. It will give training in the production, perception, physiological description, and accepted IPA transcription of the speech sounds used in the languages of the world. The course will also cover how phonetics and phonology may be practiced in an integrated way in such traditional concerns as the phonological reconstruction of a language’s history and explaining phonological universals (of segment inventories, of sound sequencing) as well as in the newer domains of speech technology and the psycholinguistics of phonology.


神经语言学

本课程是一门神经语言学的基础课程,用认知神经科学、心理学的实验手段从语言的不同方面研究语言在大脑中的加工机制。此课程内容包含介绍神经语言学的定义和具体研究内容与方法。从大脑、甚至小脑的角度,用科学实验的方法尝试回答语言学相关的理论争议问题,语言加工、理解和习得发展相关的脑机制问题,还有言语障碍等与语言功能相关的临床神经科学问题。神经语言学更侧重从大脑的角度去思考人类语言的产生、发展以及使用过程的脑机制。通过该课程的学习,一来了解这一具有强文理交叉属性的学科特色,二来也可以掌握基本了解语言与大脑关系的重要方法和研究思路。


心理语言学

本课程是一门心理语言学的入门课程,用跨学科的实验手段从语言学的各个层面探索语言加工和产出。此门课包含了语音感知、词汇通达、句子加工、语言产出、双语加工和语言习得。在此课程中,我们会讨论心理语言学中的核心议题、理论和实验结果。我们也会阅读和讨论一些心理语言学的期刊论文,并从实验角度出发,探索这些前人的研究是如何利用实验手段一窥复杂语言系统储存、加工与产出的奥秘。我们也会在课程中让大家实际参与一些经典的心理语言学实验,以帮助大家学习实验方法及实验逻辑。


社会语言学

本课程主要介绍社会语言学的研究视角、对象、任务、方法及当下热点议题。课程将以“社会语言学变异”(Sociolinguistic Variation)中的三股研究“浪潮”作为主要线索进行授课,这三股“浪潮”分别是:语言变异与主要人口类别的关系(the relation between linguistic variability and major demographic categories)、变式与本土特定类别及构成的关系(the relation between variation and local,participant-designed categories and configurations)、变项的社会意义(the social meaning of variables)。



语言统计学

本课程介绍统计学的基本概念以及常用的统计分析手段,重点介绍统计学在语言研究中的应用。课程内容包括:统计学在语言学研究中的调查方法和研究方案、如何根据不同的研究目的进行实验设计、实验数据的采集、数据的初步整理、设计统计图表、对变量进行描述性统计、掌握数据分布特性、对数据进行推断统计等。课程使用目前最常用的统计软件SPSS,通过语言学实例分析向学生介绍最基本的统计步骤和统计方法,为学生提供语言研究中的统计基本知识。课程的讲授与计算机软件操作(SPSS)相结合,强调针对性,突出实践性,使学生真正掌握统计研究方法,能够将统计学灵活应用到今后的语言学工作和学习当中。


言语与听觉科学(Speech and Hearing Sciences

研究生院暑期课程。本课程讲授言语发声、言语听觉的解剖生理知识,语音声学特点以及汉语语音学的特点,在此基础上讲解言语发声障碍、构音障碍、言语听觉障碍的原理以及言语发声、构音、言语听觉障碍的评估、训练。本课程的知识面跨越文、理、工及医多个领域,课程内容涉及语音学、声学、解剖学及临床医学等知识,是中文系语言学与应用语言学专业、言语通讯工程、听力科学、病理语言学等专业的跨学科基础课程。此课程在西方高校也属跨学科新兴课程。本课程的开设既能满足我国言语病理学及言语听觉康复学人才培养的急需,也填补我国此领域教学上的空白。讲授本课程的教员由跨学科专家教授组成,既有中文系语音学专业的教授,也有言语病理学家和临床主任医生。课程的教学内容分以下六部分: 言语产生的解剖生理机制、失语症与言语康复、腭裂病理语音及其康复治疗、嗓音发音原理及嗓音疾病、听觉解剖与生理、听觉言语评估等。